Facilitering - Ett ledarskap i utveckling
Facilitering har varit under utveckling i över 50 år. Det är en väl definierad ledarskapsterm som bygger på ordet facilie som betyder "lätt att göra".
Idag talar man om Gruppfacilitatorer, som i möten hjälper gruppen att lösa en uppgift, fatta beslut och ta ansvar för resultatet; Facilitativa ledare, som skapar en kultur av samarbete där beslutsfattandet delegeras för att få de bästa idéerna från alla;
Facilitativa lärare, som i klassrummet skapar en miljö där eleverna får stöd att inhämta kunskap och förvärva färdigheter meningsfulla för dem.
Läs hela artikeln här |
|
Nå framgång genom att vinna kundens hjärta med genuin förmåga!
Genvägen till framgång ligger runt hörnet. Det handlar om att våga fråga kunden om upplevelsen och behovet och sedan utveckla verksamheten utifrån svaret och bästa förmåga. Ändå väljer vi många gånger att gissa oss till kundernas behov om vad som går hem och satsar korten på det gissade svaret, oavsett egen förmåga. ”Undra vad kunden vill ha och vad behöver vi göra för att tjäna pengar på det?”
Läs hela artikeln här |
|
|
Exploratory testing med James Bach
James Bach är i dagsläget en av testvärldens mest välkända och eftersökta talare och utbildare.Han är medförfattare till Lessons Learned in Software Testing , en bok räknad av många som en av
de böcker man ”måste” ha läst som mjukvarutestare. Han har även gett ut den självbiografiska ”Secrets of a Buccaneer Scholar” där han beskriver sin väg från att han som 16åring hoppade av skolan
och började själv lära sig programering till där han är idag.
Läs hela artikeln här |
|
|
Förhandlingsmodellen – ett medel för effektiv kommunikation i förhandling
Förhandling är kommunikation mellan två eller flera personer. Alla människor är olika och ser på en förhandling på mycket olika sätt. I grund och botten
handlar det om attityder, värderingar, motivationsfaktorer och etik/moral. Det är mycket viktigt att identifiera dessa olika förhandlingsstilar.
Läs hela artikeln här |
|
|
Fler vill utveckla sina färdigheter att leda workshops och arbetsmöten
Grupper verkar alltmer i komplexa och multikulturella miljöer. Den ökade förändringstakten gör det nödvändigt att ha fler möten för att
ventilera svåra frågor. För att kunna lösa komplexa uppgifter och ta beslut som är vitala i förändringsarbetet krävs utvecklade färdigheter
att leda workshops och arbetsmöten. Fler och fler upplever att de vill bli bättre på att leda en grupp mötesdeltagare. Som ledare vill du slippa
hamna i situationer där resultatet från arbetsmötet inte går att använda.
Läs hela artikeln av Krister Forsberg |
|
|
NFI Utbildnings kursledare - en given succé på Social Media Days Oslo 2012!
NFI Utbildnings populära kursledare inom Sociala Medier och Facebook, Ola Mattisson, var en av föreläsarna på "Social Media Days Oslo 2012" tidigare i år -
och självklart blev det succé. Passa på att lyssna på Ola´s föredrag från Oslo här.
Läs hela artikeln här |
|
|
NFI stärkte företagskulturen på Sefina Svenk Pantbelåning
Med NFI's specialutformade chefskurser skapades en gemensam värdegrund inom Sefina Svensk Pantbelåning. Utbildningen skräddasyddes efter organisationens behov och omfattade
totalt åtta heldagar med en blandning av teori och praktik inom coachning, ledarskap och pesonlig utveckling.
Läs hela artikeln om NFI |
|
|
Konsten att fånga i tal
”Om jag för en månad sedan vetat vad jag skulle göra idag hade jag aldrig skrivit upp mig på listan för att delta i
presentationskursen!”. Den som sa detta var en kvinna som nu i all sin självklarhet stod framför tjugo personer och berättade
om hur hon besegrat sin rädsla för att tala inför andra. ”Det enda jag ångrar är att jag inte gick kursen tidigare, så kanske
jag fått jobb snabbare”. Hon hade varit arbetslös en tid och tyckte att det var jobbigt att bli inbjuden till
anställningsintervju, eftersom hon då tvingades tala om sig själv och sina förtjänster inför en eller flera personer.
Det verkade inte vara något problem längre.
Läs hela artikeln av Lena Edin-Widén |
|
|
Livsbalans
Du kanske är en av många som varje dag försöker få ihop tillvaron med arbete, familj, resor och aktiviteter. Du kanske
lever under en ständig tidsbrist där uttalade och outtalade krav hänger över dig som tunga regnmoln. Du vet att du borde
göra något åt din situation, men vet inte riktigt hur det ska gå till; det är ju så mycket annat som måste göras först.
Du har hamnat i obalans och stressen jagar dig dygnet runt...
Läs hela artikeln av Lena Edin-Widén |
|
|
Att arbeta proaktivt med IT: Går det? Hur går det?
Att arbeta proaktivt med IT är i ropet. Min tolkning av proaktivitet är att arbeta förebyggande och lösa problem
innan de uppstår. Svenska Akademins Ordlista förklarar ordet proaktiv med ”handlingar som avser att orsaka förändringar
snarare än bara att reagera på förändringar”. Många lägger också in andra värderingar i begreppet proaktivitet. Man vill gärna
att IT ska bidra med innovation som gör affärsverksamheten mer lönsam...
Läs hela artikeln av Hans Leijonhufvud |
|
|
Mål som skapar engagemang och bidrar till önskad prestation (Del 1)
Mål har i alla tider använts för att formulera utmaningar. De hjälper oss att leda tanken för hur våra ambitioner kan uppnås.
Stegvis kan ambitionerna höjas för att bli alltmer utmanande. Ambitionerna kan gälla såväl för en individ som för en organisation.
Mål tillhör de faktorer som har störst påverkan på motivationen. Bör inte då medarbetaren själv få avgöra om målet är
hanterbart utifrån den egna motivationen...
Läs hela artikeln av Krister Forsberg |
|
|
Mål som skapar engagemang och bidrar till önskad prestation (Del 2)
En chef utvärderar sina medarbetare och meddelar sin bedömning i samband med utvecklingssamtalet, måluppföljningssamtalet och
lönesamtalet. En medarbetare vill ha sin framtid synliggjord. Därför finns det alltid behov av att etablera individuella planer
där bl a målen finns med. Särskilt viktigt för medarbetaren är, att det finns kompetensmål som utvecklar hans/hennes kompetens,
dvs förmågan att tillämpa nya kunskaper och färdigheter...
Läs hela artikeln av Krister Forsberg |
|
|
Kan man lära sig lösa problem på ett effektivt sätt?
Vi löser alla ett otal problem varje dag. Vårt undermedvetna hjälper oss för det mesta att hitta rätt lösning utan att
vi egentligen vet hur det går till. Vid större utmaningar och komplicerade problem behöver vi emellertid en struktur att
hålla oss till för att hitta rätt lösning (till rätt problem). Vanliga fallgropar är att kasta sig in i en lösning
med alltför lite eller t.o.m. med felaktig information...
Läs hela artikeln av Bert Skagerberg |
|
|
I affärslivet får du inte vad du förtjänar, du får vad du förhandlar dig till!
Kunskapen om förhandling är av avgörande betydelse fler situationer än de flesta är medvetna om.
Du förhandlar dagligen utan att tänka på att du faktiskt förhandlar. Det kan gälla både privat och på arbetet,
oavsett vilken roll du har på din arbetsplats. Du förhandlar om nästan allt. Dina arbetsuppgifter
bestäms genom förhandling, likaså din lön...
Läs hela artikeln av Boris Ottoson |
|
|
Facilitering - en kompetens väl värd att utveckla
När var du senast på ett engagerande möte? Kunde alla inom gruppen ställa sig bakom en lösning?
Många känner en frustration över att deras tid inte används väl när mötet är illa
förberett, dåligt genomfört och saknar en tydlig fortsättning. Min erfarenhet är att det finns en
stor förbättringspotential i det effektiva och meningsfulla mötet...
Läs hela artikeln av Krister Forsberg |
|
|
Använd det du har, men plocka lågt hängande frukter
Många företag och organisationer sitter på en mängd olika IT-system som inte används i
den grad de kanske borde kunna användas. Ofta skriker användarna efter nya funktioner. Men det kanske
inte är nya funktioner som behövs för att användningen av era IT-system skall öka?
Med strukturerat förbättringsarbete och ett smörgåsbord av aktiviteter kan användandet
oftast ökas och effektiviseras med minimalt av utveckling...
Läs hela artikeln av Mattias Hyll |
|
|
En risk är ingen osäkerhet!
Rubriken vill säga två saker. Dels att det är skilllnad mellan risk och osäkerhet, dels vikten av
rätt språkbruk och val av modell när man pratar om riskanalys. En risk innebär någon form av hot,
en framtida negativ händelse. En osäkerhet innehåller både ett hot och en möjlighet.
Det kan gå illa men det kan också gå bra...
Läs hela artikeln av Christer Sundquist |
|
|
Konsten att sätta upp mål - och nå dem!
Misslyckanden sänker vår självkänsla. Upprepad framgång däremot har en fantastisk effekt
på vår självkänsla – och på vår vilja att åta oss än fler utmaningar.
Denna effekt gäller på individnivå - men även på organisationsnivå! Därför
är en av ledarens allra viktigaste uppgifter att skapa en miljö där alla har en chans att lyckas och
att nå framgång...
Läs hela artikeln av Ingemar Tunstig |
|
|
Att vara chef i lågkonjunktur
Att vara chef på ett företag i motvind ställer höga krav. Oro för framtiden och otydlighet i
organisationen efter nedskärningar påverkar medarbetarnas motivation med nedsatt effektivitet och produktivitet
som följd. I detta läge är det extra viktigt med ett tydligt ledarskap avseende information och vad som
gäller annars skapas lätt spekulationer och rykten som tar tid och kraft...
Läs hela artikeln av Elisabeth Weidel |
|
|