NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Götgatan 14
118 46 Stockholm

Facebook för informatörer och marknadsförare

Översikt

Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?

Kursmål

Kursens mål är att ge dig som deltagare en djup förståelse för hur Facebook påverkar er affärsverksamhet och hur ni bör förhålla er till, och dra nytta av Facebook. Efter kursen kommer du ha skapat ett utkast för ditt företags Facebook-strategi samt en kommunikationsplan för hur ni exakt ska prata med medlemmarna på er Facebooksida.

Sammanfattning

Varje dag loggar 3 miljoner svenskar in på Facebook för att umgås med vänner och varumärken. 1 miljon svenskar loggar dagligen in genom sin mobiltelefon. Varje dygn får Facebooksidor världen över 50 miljoner nya medlemmar. Facebook är ett nytt personligt internet och det ger företag, organisationer och statliga verksamheter en rad olika möjligheter.
Nu är frågan hur du och ditt företag ska uppnå affärsnytta med hjälp av Facebook.
Under denna kurs går vi metodiskt igenom Facebooks alla delar. Efter kursen är du redo att framgångsrikt starta, eller driva vidare, er närvaro på Facebook med en tydlig plan hur ni ska göra det, varför ni ska göra det, hur ni ska rekrytera medlemmar till era Facebooksidor, vad ni ska prata med era medlemmar om och hur ni ska mäta framgångarna i er närvaro.
 
Kursen riktar sig till dig som arbetar med affärsutveckling, kundservice, produktutveckling, marknadsföring eller säljaktiviteter. Även till dig som vill lära sig hur du ska nyttja Facebook på bästa sätt.

Inledning

  • Vad är Facebook?
  • Vad är sociala medier?
  • Vad är Facebook och sociala medier i relation till internet?
  • Vilka använder Facebook?
  • Varför är företag, organisationer och statliga verksamheter på Facebook?
  • Vad är en personlig profil, en Facebooksida och en Facebook grupp och när ska man använda vad?
  • Att bygga upp en Facebooksida – Hur bygger man en egen Facebooksida?

Beteenden

  • Idag pratar människor öppet med varandra
  • Olika människors användande av Facebook
  • Förväntar sig era målgrupper att kunna prata med ditt företag på Facebook?
  • Så snabbt har Facebook vuxit, Facebook i siffror

Hur påverkar Facebook vår verksamhet gällande:

  • Affärsstrategi
  • Varumärkesstrategi
  • Kundservice
  • Produktutveckling
  • Marknadsföring
  • Sälj

Case

  • Reklamkampanjer (Applikationer)
  • Affärsutveckling (Applikationer)
  • Dialog och relationer (Facebooksida)

Målsättningar

  • Vilka målsättningar ska vi ha med vår Facebooknärvaro?
  • Vad kan vi förvänta oss av de pengar och tid vi investerar?
  • Är det värt det?

Strategi - hur tar vi fram en Facebookstrategi?

Kommunikationsplan

  • Hur tar vi fram en kommunikationsplan för vad vi ska prata med våra Facebook medlemmar om?

Medlemsrekrytering - hur rekryterar vi medlemmar till våra Facebooksidor?

  • Hur rekryterar vi medlemmar till våra Facebooksidor?

En genomgång av Facebooks olika funktioner?

  • Facebook algorithm – hur vet man hur information sprids på Facebook?
  • Facebook places och deals – Hur uppmuntrar vi våra målgrupper att berätta för sina vänner att de är medlemmar hos oss?
  • Facebook credits - Facebooks egna valuta
  • Annonsering på Facebook – hur gör man och hur effektivt är det att annonsera på Facebook?
  • Facebook insights – Hur mäter vi i realtid hur det går för oss?
  • Vad mer behöver vi veta om hur vi använder Facebooksidor och grupper?

Facebookapplikationer på Facebook (Canvasapplikationer)

  • Vad är det och hur kan vi arbeta med sådana för att nå våra målsättningar?

Webbapplikationer

  • Hur kan vi bygga in Facebook i vår befintliga webbsajt?
  • Vad vinner vi på att göra det?

Facebook leverantörer

  • Vilka bra företag finns att känna till som levererar lösningar som tävlingar, monitoreringsverktyg etc. till våra Facebooksidor?

Användarvillkor

  • Vad får vi och vad får vi inte göra på Facebook?
Kursen följer en tydlig struktur där vi diskuterar deltagarnas unika behov under kursens gång. Genom olika övningar kommer du skapa ett utkast för Facebookstrategi samt kommunikationsplan.

 Lärare

Ola Mattisson
Ola har arbetat med sociala medier sedan 2006 och håller även kursen sociala medier hos NFI. Ola är en ofta anlitad talare och anses av många vara en av de svenskar som bäst förstår fenomenet Facebook. Ola var personlig rådgivare till politikerna Thomas Bodström och Mikael Damberg i valet 2010 och har erfarenhet från att arbeta med Arbetsförmedlingen, Fortum, Q-med, SalusAnsvar, MTG, Motorförarnas helnykterhetsförbund, Danone med flera.
Du som ska delta skall ha ett personligt konto på Facebook och det är en fördel om du använder Facebook som privatperson och därutav har en övergripande förståelse för hur Facebook fungerar.
 

Företagsintern kurs

Vill ni genomföra denna kurs skräddarsydd internt hos er?

Översikt

Kursen är normalt 2 dagar men kan anpassas till längre eller kortare utbildning
 Tipsa kollega