NFI Utbildning

Kontaktuppgifter
tfn: 08-615 19 60(vx)
epost: info@nfi.se
Besöksadress:
Götgatan 14
118 46 Stockholm

Med skräddasydd utbildning stärkte NFI företagskulturen på Sefina Svensk Pantbelåning


Specialutformade chefskurser skapade en gemensam värdegrund inom Sefina Svensk Pantbelåning. Utbildningen togs fram av NFI Competence och omfattade totalt åtta heldagar med en blandning av teori och praktik inom coachning, ledarskap och pesonlig utveckling.

Sefina är Nordens största pantbankskedja med 16 butiker i Sverige och 12 i Finland. De omsätter 350 miljoner och växer kraftigt. I Sverige har man i dag 80 anställda. Siv Svensson började som vd för snart tre år sedan.
Sefina Svensk Pantbelåning har expanderat kraftigt och nya medarbetare har tillkommit.
– När jag pratade med kontorscheferna kom det ofta upp önskemål och behov av utbildning inom olika områden. Man efterfrågade kompetensutveckling inom bland annat ledarskap, coaching och utvecklingssamtal. Jag såg att det fanns ett behov av ledarskapsutveckling i organisationen.

Siv Sefina

Ledarskap och värdegrunder
Det första man gjorde var att börja arbeta med företagets värdegrunder. Något som senare skulle bli en del av ledarskapsutvecklingen. Siv lät en konsult träffa cheferna som med tydliga frågor fångade upp vilka behov av kompetensutveckling som fanns.
– Vi gjorde en grundläggande behovsanalys och valet föll på NFI. De har ett brett basutbud i redan existerande kurser och vi tänkte att vi skulle kunna plocka ihop lite av varje och skräddarsy en utbildning åt oss.
Skräddarsydd utbildning
Det fungerade utmärkt för NFI som tog fram en ledarskapsutbildning som totalt skulle bli åtta dagar för 20 stycken av Sefina Svensk Pantbelånings chefer.
- Eftersom NFI har ett bra basutbud känner jag mig trygg i att även kunna skicka dit nya medarbetare senare och veta att de får samma
typ av utbildning. NFI erbjuder en kontinuitet som gör att vi kan vidareutveckla den grupp som redan har gått programmet också.
Tre kurstillfällen på två dagar vardera utgjorde grunden i ledarskapsutbildningen som dessutom kompletterades med två dagar internt hos Sefina Svensk Pantbelåning. Totalt blev utbildningen åtta dagar.
Stärkt företagskultur
Siv ville dels täcka det grundläggande behovet i ledarskaps- och chefsutveckling. Samtidigt såg hon möjligheten att stärka Sefinas företagskultur.
– Våra kärnvärderingar är trygghet, respekt, kunskap, kundskap, glädje och lojalitet. Alla dom inkluderar ju även ledarskap. Hur förhåller man sig till de här värderingarna som chef? Hur agerar vi mot varandra och mot våra kunder? Det tycker jag är en naturlig del i ett kulturbyggande tillsammans med ledarskap. Värdegrunden fanns med genom hela ledarskapsutbildningen så att man kunde väva in det i utbildningen.