Exploratory testing med James Bach
James Bach är i dagsläget en av testvärldens mest välkända och eftersökta talare och utbildare. Han spenderar det mesta av året på resande fot för att
föreläsa och utbilda världen över. Tillsammans med Cen Kerner myntade han under tidigt 90tal begreppet "Exploratory Testing” .
Exploratory software testing is a powerful and fun approach to testing. In some situations, it can be orders of magnitude more productive than scripted testing.
I haven't found a tester yet who didn't, at least unconsciously, perform exploratory testing at one time or another. Yet few of us study this approach, and it doesn't get
much respect in our field. It's high time we stop the denial, and publicly recognize the exploratory approach for what it is: scientific thinking in real-time. Friends,
that's a good thing”. - James Bach. (Satisfice.com).
Han är medförfattare till Lessons Learned in Software Testing , en bok räknad av många som en av de böcker man ”måste” ha läst som mjukvarutestare. Han har även gett ut den
självbiografiska ”Secrets of a Buccaneer Scholar” där han beskriver sin väg från att han som 16åring hoppade av skolan och började själv lära sig programering till
där han är idag.
”Om du ska bli världens bästa testare måste du vara en utvecklare. Men du kan bli en utmärkt testare som bidrar positivt till en testgrupp utan att vara en utvecklare” - James Bach. (idg 2005).
Oavsett om man håller med Bach, befinner sig mitemellan eller helt enkelt motsäger sig allt han säger så har man alltid utbyte av hans ubildningar och föreläsningar.
Bach har en förmåga att engagera och väcka både tankar och frågor ang test man inte ens varit i närheten av innan. James motto är enkelt. Tänk. Tänk själv, följ inte
med strömmen, gör inte saker på ett visst sätt bara för att det alltid har gjort så utan tänk själva.
“Find the mix of interests and talents that make you have what no one else has. Take stock of this and find a story that makes you important and special.” - James Bach. (SearchSoftwareQuality.com blog).